|
||||||||
Het contrast tussen de dagdagelijkse activiteiten en het avondlijke bestaan van de uit Austin, Texas afkomstige Barbara Bergin kan nauwelijks groter zijn. Overdag werkt ze als orthopedisch chirurg in het ziekenhuis, maar als ze na die dagtaak thuiskomt pakt ze meteen naar haar akoestische gitaar. Daarmee componeert deze gehuwde moeder van twee zonen haar eigen folk-, bluegrass- en countryliedjes die ze nu voor het eerst ook op plaat heeft gezet, met name op het twaalf liedjes tellende debuutalbum “Blood Red Moon”. Op dit door Jane Gillman geproducete album werd ze bij de opname in de studio bijgestaan door gitaristen Mark Viator en Rich Brotherton, bassist David Carroll en drummer Merel Bregante. Jane Gillman speelde ook mee op gitaar, mandoline en mondharmonica, Cathy Fink op banjo, T. Jarrod Bonta op piano en Chip Dolan op accordeon bij de song “Captain Of The Robert E. Lee”. De harmony vocals bij enkele nummers werden verzorgd door Mandy Rowden, Darcie Deaville, Tanya Winch en Becca McCann. Twee nummers uit deze nieuwe plaat hebben we op de video’s meegegeven waarbij Barbara Bergin een akoestische live-versie brengt van de albumtitelsong “Blood Red Moon” en van het nummer “Low Water Bridge”. De andere liedjes op haar eerste officiële plaat zijn stuk voor stuk vertellingen van verhalen in folksongs die vooral berusten op de begeleidende akoestische gitaarklanken. Van de twaalf tracks op dit album opteren wij voor “My Life’s Good”, bluegrassnummers “Possum’s In The Corn” en “Three Eggs In My Apron”, het lekker meezingbare “Let’s Get Up!” en de folky afsluiter “Like Father Like Son / Cluck Ol’ Hen”. Echt vernieuwend kunnen we dit eerste album van Barbara Bergin niet noemen, maar dat ze deze plaat met heel veel liefde, overgave en enthousiasme heeft gemaakt, dat blijkt uit elke track op “Blood Red Moon”. Soms hoeft dat voor ons echt niet meer te zijn. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||